Nu hvor vi har fået ridset op hvilke ‘brikker’ (også kaldet “grundsymboler”) horoskopet består af, kunne det jo være spændende at prøve at få en fornemmelse af, hvordan de her brikker så ‘spiller sammen’.
Jeg har en fantastisk analogi, der kan give et overblik og gøre det langt lettere at huske, hvordan grundsymbolerne interagerer med hinanden.
Forestil dig, at horoskopet er et ‘Teaterstykke’
I et teaterstykke har vi først og fremmest skuespillerne. Det ville være nærliggende at sige, at skuespillerne er teaterstykkets vigtigste ‘brikker’.
Hvorfor?
Fordi uden skuespillerne ville der ikke være noget teaterstykke. Manuskriptet ville ikke blive læst op. Der ville ikke være nogen til at bære kostumerne og spille rollerne. Og kulisserne ville bare stå der.
Det er skuespillerne der giver ‘liv’ til teaterstykket. Det er dem, der driver handlingen og udviklingen frem. Faktisk ville skuespillerne kunne klare sig helt fint uden både kulisser og kostumer. Ja, de ville endda kunne klare sig uden fast definerede roller og manuskripter. Så ville der blot istedet være tale om improvisations-teater. Men ingen andre af teaterstykkets ‘brikker’ ville kunne samle et siddende publikum på den måde, som en gruppe skuespillere ville kunne. Så skuespillerne må altså være teaterstykkets primære ‘brikker’.
Det giver enormt god mening at sammenligne planeterne i horoskopet med skuespillere.
Det er først og fremmest planeterne (som du ser på billedet herunder) en astrolog tyder.
Planeter i tegn, planeter i huse og planeter i aspekt til hinanden. Man kan sige at “energien følger planeterne“.
I et teaterstykke har man også ofte kostumer. Og hvis der ikke er tale om improvisations-teater, er der som regel også faste roller for hver enkelt skuespiller. Inden man begynder produktionen af teaterstykket, holder man som regel en ‘casting’, hvor man udvælger skuespillere til teaterstykkets forskellige roller.
Og dette er jo nærmest en kunstart i sig selv, da det handler om at have et overblik over dels hvilke udtryk og samspil man ønsker for rollerne, og dels over hvilke kvaliteter og evner hver enkelt skuespiller, der har meldt sig til casting, har.
Så selvom en manuskript-forfatter har lagt en masse arbejde i at skrive et helt teaterstykke, og på at skabe de forskellige karakterer med alle deres nuancer og kompleksiteter, kommer man altså ikke udenom, at det er skuespillerne der i sidste ende skal stå for ‘give liv’ til karaktererne.
Derfor er det bestemt ikke lige meget hvem man caster til jobbet. Udførelsen af rollen er altså afhængig af skuespilleren. Til gengæld er skuespilleren også begrænset af sin rolle. Det kan meget vel være derfor nogle skuespillere vælger bestemte typer roller fra, fordi de ikke føler, at de med deres personlige kvaliteter kan komme til deres ret, hvis de skal spille en bestemt type rolle.
Man kan sige, at De 12 tegn (se billedet herunder) er horoskopets roller og kostumer. Når en planet står i et bestemt tegn, er det ligesom skuespilleren når iklæder sig et kostume og træder ind i en rolle. Planeten har visse udtryksmuligheder, men ofte også begrænsninger, alt afhængigt af hvilket tegn den står i – alt afhængigt af hvilken rolle den spiller og hvilket kostume den er iført!
I et teaterstykke er det ikke altid, at alle rollerne ‘møder hinanden’. Derfor er det heller ikke alle skuespillere der indgår i dialog med hinanden.
Man kunne sammenligne aspekterne, som viser et ‘netværk’ af forbindelser mellem planeterne i horoskopet, med et manuskript.
Et manuskript viser hvilke skuespillere der har en ‘forbindelse’ til hinanden i teaterstykket – altså hvilke skuespillere der har replikker med hinanden og hvilke der ikke har replikker med hinanden.
Alt dette står i manuskriptet for et teaterstykke. På samme måde kan man sige, at alle aspekt-stregerne er horoskopets ‘manuskript’. Aspekterne viser, hvilke planeter der taler sammen – og hvilke der ikke taler sammen.
Det var horoskopets skuespillere, roller og manuskript – nu mangler vi bare at snakke om kulisserne i horoskopet!
Kulisserne viser de omgivelser skuespillerne befinder sig i, når de spiller deres roller – de viser i hvilket område teaterstykkets scener udspiller sig.
DE 12 HUSE i horoskopet er som 12 forskellige sæt kulisser. Og på samme måde, som forskellige kulisser kan have forskellige udtryk og ting der er karakteristiske for dem, har de 12 huse også hvert sit særpræg.
Kulisserne står (som regel) i baggrunden, og skuespillerne befinder sig foran kulisserne. Skuespillerne er jo, som allerede nævnt, teaterstykkets vigtigste ‘brikker’ – derfor skal de selvfølgelig være i forgrunden. Når en planet står i et bestemt hus, er det ligesom en skuespiller, der fremfører sin rolles replikker iblandt et bestemt sæt kulisser.
Dét var min analogi til at forstå horoskopets brikkers ‘samspil’ bedre 🙂
Tak, fordi du læste med!